|
0br.3 německá šlechtična
lancknechti. Ti také zdokonalili systém prostříhat
vše, co jde. Na hlavě
0br.4 Reformační šuba
|
|
univerzálně trůnil baret. Také věnce (i u
mužů) jsou v oblibě.
Oblíbeným prvkem u žen je zástěra, což v té době
byla ozdoba, znak spořádané domácnosti, ne jen ochranný oděv.
Jako pokrývka hlavy zůstávají různé roušky a čepce.
Rozšířeny jsou i síťky společně s baretem.
Španělská renesance
Španělský kostým je rozpoznatelný na první pohled.
Je to přesný opak italské renesance. Přirozené proporce jsou
potlačovány pod přísným geometrickým tvarováním do kužele nebo koule.
Výrazně zdůrazňuje ramena a stažený útlý pas. Odění je uvnitř
vycpáváno, vatováno a podpíráno spodnicemi a složitými konstrukcemi.
Mužský kroj - kabátec většinou dvojitý a vycpávaný
si pomáhá k módní siluetě vyztuženými nárameníky a
|
|
vpředu vybíhá do úzké špičky - husí břich.
Revoluční jsou i krátké vycpávané kalhoty spojené s pletenými
punčochami. Symbolem se stalo okruží - složitý skládaný límec někdy
podepřený drátěnou konstrukcí. Okruží se prvně objevuje r. 1544 a je
zřejmě italské původu. Obvyklým svrchní oděvem je krátký pláštík nebo
pláštěnka. Ženský kroj se snaží docílit podoby dvou kuželů
0br.5 Španělský šlechtic
|
|
vsazených do sebe. Živůtek se příliš neliší od
mužského kabátce, má stejně rozšířená ramena, útlý pas a často i husí
břich. K němu je připojena sukně - jedna z prvních krinolín v historii (úplně první vznikla na staré Krétě). Hojně
se využívá principu dvou rukávů.
Vzhled, který v první polovině 16.století španělská
móda nastolila, nejen že ovlivnil celou západní Evropu, ale na územích
0br.6 Španělská dvorská róba
|
|