Návrat na obsah    
 

0br.3 německá šlechtična

 

lancknechti. Ti také zdokonalili systém prostříhat vše, co jde. Na hlavě

0br.4 Reformační šuba
 

univerzálně trůnil baret.  Také věnce (i u mužů) jsou v oblibě.

Oblíbeným prvkem u žen je zástěra, což v té době byla ozdoba, znak spořádané domácnosti, ne jen ochranný oděv.

Jako pokrývka hlavy zůstávají různé roušky a čepce. Rozšířeny jsou i síťky společně s baretem.

Španělská renesance

Španělský kostým je rozpoznatelný na první pohled. Je to přesný opak italské renesance. Přirozené proporce jsou potlačovány pod přísným geometrickým tvarováním do kužele nebo koule. Výrazně zdůrazňuje ramena a stažený útlý pas. Odění je uvnitř vycpáváno, vatováno a podpíráno spodnicemi a složitými konstrukcemi.

Mužský kroj - kabátec většinou dvojitý a vycpávaný si pomáhá k módní siluetě vyztuženými nárameníky a

 

vpředu vybíhá do úzké špičky - husí břich. Revoluční jsou i krátké vycpávané kalhoty spojené s pletenými punčochami. Symbolem se stalo okruží - složitý skládaný límec někdy podepřený drátěnou konstrukcí. Okruží se prvně objevuje r. 1544 a je zřejmě italské původu. Obvyklým svrchní oděvem je krátký pláštík nebo pláštěnka. Ženský kroj se snaží docílit podoby dvou kuželů

0br.5 Španělský šlechtic
 

vsazených do sebe. Živůtek se příliš neliší od mužského kabátce, má stejně rozšířená ramena, útlý pas a často i husí břich. K němu je připojena sukně - jedna z prvních krinolín v historii (úplně první vznikla na staré Krétě). Hojně se využívá principu dvou rukávů.

Vzhled, který v první polovině 16.století španělská móda nastolila, nejen že ovlivnil celou západní Evropu, ale na územích

0br.6 Španělská dvorská róba
 
Histrorie odívání - 16.stol, část 1.
Copyright Martina a Martin Hřibovi © 2006
Histrorie odívání - 16.stol, část 3.